U vremenu kada energetska tranzicija postaje globalni imperativ, vodik sve snažnije ulazi u fokus kao ključno alternativno gorivo budućnosti. Njegov potencijal u dekarbonizaciji prometa i industrije gotovo je neosporan, no s tehnološkim napretkom dolaze i nove, dosad nepoznate opasnosti – osobito za one koji prvi izlaze na teren u izvanrednim situacijama. Među onima koji se bave upravo tim izazovima je i Tomislav Orlovac, magistar inženjerstva sigurnosti i zapovjednik Javne vatrogasne postrojbe Nova Gradiška.
Orlovac je autor stručnog rada na temu sigurnosnih aspekata vodikovih tehnologija, a nedavno je o toj temi održao i predavanje pred kolegama iz struke. U svom radu analizira fizikalno-kemijska svojstva vodika, njegovu primjenu, skladištenje te predlaže konkretne mjere zaštite i vatrogasne taktike za budućnost.
Vodik je, pojašnjava Orlovac, bezbojan, bez mirisa i bez okusa, što u slučaju curenja otežava njegovo uočavanje bez sofisticiranih detektora. Njegova zapaljivost je visoka, a pri koncentraciji u zraku između 4 i 75 posto stvara eksplozivnu smjesu. Plamen koji nastaje pri sagorijevanju gotovo je nevidljiv, što dodatno komplicira spašavanje i gašenje požara.
– Rukovanje tekućim vodikom posebno je rizično jer se skladišti na ekstremno niskim temperaturama, do minus 253 stupnja Celzijeva. U dodiru s kožom ili neprikladnim materijalima izaziva kriogene ozljede, a metalne komponente postaju krtije i podložnije pucanju. Usto, vodik pospješuje koroziju i dugoročno narušava stabilnost sustava – istaknuo je Orlovac.
Nove tehnologije, poput vozila s gorivnim ćelijama, već su prisutne u cestovnom, željezničkom, pomorskom pa čak i zračnom prometu. To znači da se i vatrogasne službe moraju pripremiti na moguće prometne nesreće u kojima će biti uključena vozila s vodikovim pogonom. Takve intervencije zahtijevaju potpuno novi pristup. Prepoznavanje rizika od eksplozije, BLEVE efekta, nevidljivih plamenova i ispuštanja vodika pod visokim tlakom, koji može doslovno rezati ljudsku kožu, postaje nova svakodnevica interventnih službi.
Orlovac u svom radu donosi niz preporuka koje bi u budućnosti trebale postati standardni dio obuke i postupanja. Naglašava važnost specifičnog pristupa nesreći, korištenje termalnih kamera, kontrolu požara rashlađivanjem okolnih površina, izbjegavanje izravnog mlaza vode u osjetljive dijelove spremnika i, što je osobito važno, uzemljenje opreme i osoblja radi izbjegavanja statičkog elektriciteta.
– Edukacija mora ići u korak s razvojem tehnologije. Teorijska znanja, tehničke simulacije, pa čak i korištenje virtualne stvarnosti – sve to vatrogascima može pomoći da budu spremni na izazove koje donosi nova era goriva. Ne možemo si dopustiti da nas iznenadi ono što se već događa – poručio je Orlovac.
Sigurnost ne počiva samo na znanju, već i na odgovarajućoj zaštitnoj opremi. U svom radu posebno upozorava na važnost standardizacije osobne zaštitne opreme (OZO) prema europskim normama poput EN 469 za odjeću i EN 136 za respiratore. Također savjetuje izbjegavanje sintetičkih materijala poput najlona, koji mogu izazvati stvaranje statičkog naboja u trenucima kad to može biti kobno.
Uspoređujući električna vozila (EV) s onima na vodik (FCEV), Orlovac zaključuje da obje tehnologije imaju svoje rizike. Električna vozila nose opasnost visokonaponskih baterija, dok FCEV vozila zahtijevaju znanje o visokotlačnim sustavima i nevidljivim požarima. S obzirom na to da se infrastruktura za vodik još uvijek razvija, a vrijeme punjenja i doseg čine ga ozbiljnim konkurentom klasičnim gorivima, njegovo širenje samo je pitanje vremena.
– Energetska budućnost može biti čista i učinkovita, ali neće biti sigurna bez onih koji su spremni intervenirati. Naši vatrogasci moraju biti ne samo opremljeni, nego i informirani. Budućnost je već tu, i zahtijeva od nas da budemo korak ispred – zaključio je Orlovac.
Njegov doprinos u stručnom smislu još je jedan dokaz da Nova Gradiška ima ljude koji prate trendove, ali i razmišljaju o tome kako ih učiniti sigurnima za zajednicu.
ZAGREB/SLAVONSKI BROD – Hrvatska od 2026. godine ulazi u novu eru naplate...
18.09.2025. u 20:00
Kninska tvrđava, mjesto na kojem se simbolično slavi pobjeda i snaga Hrvatske, j...
17.09.2025. u 17:30
SLAVONSKI BROD – Na valovima radija 92FM danas u 17 sati emitira se jubila...
17.09.2025. u 15:00
OSIJEK/SLAVONSKI BROD – Nekadašnji sudac Kaznenog odjela Općinskog...
17.09.2025. u 12:00
Od 16. do 22. rujna na području država članica Europske unije, pa tako i u Repub...
17.09.2025. u 10:00
Danas, 16. rujna, Brodsko-posavska županija obilježava Dan hrvatskih branitelja...
16.09.2025. u 07:30
Početkom godine, u Slavonskom Brodu odjekivali su govori, rezale su se vrpce i s...
15.09.2025. u 17:30
Danas, u ponedjeljak 15. rujna, na autocesti A3 započeli su novi opsežni radovi...
15.09.2025. u 15:00
OSIJEK – Legendarni rock bend Bijelo dugme, u sklopu turneje "Doživjeti st...
15.09.2025. u 12:30
REŠETARI – Nakon što je zbog propadanja u siječnju 2024. god...
15.09.2025. u 07:30
Za normalno poslovanje kao i za svakodnevni život i poslovne potrebe, bo...
14.09.2025. u 20:00
SLAVONSKI BROD – Podno zidina Tvrđave Brod, jednog od najprepoznatljivijih...
14.09.2025. u 16:00
NOVA GRADIŠKA – S dolaskom hladnijih dana stiže i val prehlada i vi...
14.09.2025. u 12:00
U tijeku je izbor za najbolji županijski EU projekt u Hrvatskoj, a među 46 final...
13.09.2025. u 16:00
Rujan je zakucao na vrata, ali u Slavonskom Brodu toplina ljeta još uvije...
13.09.2025. u 08:00
Nakon tri uspješna i odlično posjećena izdanja, Tvrđava Brod i ove će jes...
12.09.2025. u 15:00