Potrošačke udruge u petak su pozvale na bojkot svih trgovačkih lanaca u Hrvatskoj, ukazujući na, kako kažu, neopravdano visoke cijene koje su građanima postale nepodnošljiv teret. Današnji bojkot, kako poručuju udruge, prilika je da potrošači pošalju snažnu poruku trgovačkim lancima, ali i svima koji su dio začaranog kruga inflacije.
No, tko je u tom krugu najveći krivac? Vlada, trgovci, dobavljači ili - kako neki sarkastično komentiraju - božja volja? Dok se javnost prepušta raspravama i teorijama, trgovci s druge strane tvrde kako imaju male marže i u svemu su najmanje krivi.
Kolike su stvarno trgovačke marže?
Portal Danica ovih je dana analizirao dostupne financijske izvještaje za 2022. i ranije godine, uspoređujući bruto marže trgovačkih lanaca koji posluju u Hrvatskoj. Iako za 2023. godinu još nema cjelovitih podataka, dostupne brojke otkrivaju zanimljive informacije.
Primjerice, najveći trgovački lanac u Hrvatskoj, Konzum, predlani je imao bruto maržu od 37,9 posto, što je blago smanjenje u odnosu na prethodnu godinu. Lidl je ostvario bruto maržu od 34,9 posto, dok je sestrinska tvrtka Kaufland imala nešto višu maržu – 38 posto. Zanimljivo, Lidl je te godine ostvario i najveću neto dobit među konkurencijom – čak 56,6 milijuna eura.
Tko još zarađuje?
U riječkim Plodinama, koje su 2021. godine imale bruto maržu od 25,5 posto, situacija je znatno bolja. Pretprošle godine njihova je bruto marža skočila na 29 posto, dok je neto dobit eksplodirala na 52 milijuna eura – gotovo 60 posto više nego godinu prije.
Slična situacija bilježi se i u drugim trgovinama. Pevex je ostvario bruto maržu od 37,3 posto, dok je u Sparu ona procijenjena na oko 40 posto. Posebno zanimljiv je sektor drogerija, gdje je Bipa vodeća s nevjerojatnom bruto maržom od 67 posto, dok je kod dm-drogerie markta marža iznosila oko 53 posto, a kod Muellera 44,3 posto.
Građani šalju poruku
Uz ovakve brojke, nije čudno da je danas organiziran bojkot trgovačkih lanaca. Potrošačke udruge poručuju kako su visoke cijene rezultat nesrazmjera između stvarnih troškova i maloprodajnih cijena, a građani sve češće izražavaju nezadovoljstvo.
Današnji bojkot prilika je da svi kupci zajednički iskažu svoje nezadovoljstvo i zatraže promjene u poslovanju trgovačkih lanaca. Hoće li ova akcija imati učinka, tek ćemo vidjeti, ali jedno je sigurno – poruka je jasna: potrošači žele pravednije cijene.
Napomena: Podaci korišteni u analizi preuzeti su iz revidiranih financijskih izvještaja trgovačkih lanaca i predstavljeni su u dobroj vjeri.
Nova Gradiška jučer je bila središte gospodarskih i vinskih zbivan...
15.06.2025. u 14:00
U vremenu kada se trgovci sve češće bore s rastućim troškovima, ko...
13.06.2025. u 16:00
SLAVONSKI BROD – Unatoč godinama stagnacije i iseljavanja, Brodsko-posavsk...
10.06.2025. u 12:00
SLAVONSKI BROD – Središnji gradski trg ove je nedjelje postao živo,...
08.06.2025. u 17:06
Ministarstvo obrane Republike Hrvatske raspisalo je javni natječaj za prijem 46...
08.06.2025. u 14:00
U jeku priprema za ljetne radove na terenu, Hrvatske šume raspisale su kr...
06.06.2025. u 12:00
Inflacija koja ne popušta i sve skuplje osnovne potrepštine natjer...
06.06.2025. u 10:00
SLAVONSKI BROD – Središnji gradski trg Ivane Brlić-Mažuranić, pozna...
03.06.2025. u 20:00
Dok se prosječna hrvatska neto plaća u prvom tromjesečju 2025. približila iznosu...
29.05.2025. u 20:00
Poduzetnici sa sjedištem u Slavonskom Brodu ostvarili su u 2023. godini z...
28.05.2025. u 14:00
Za vas smo i ovog ponedjeljka pregledali najatraktivnije oglase za posao...
26.05.2025. u 12:00
NOVA GRADIŠKA – Uz miris svježe procvalih latica,...
16.05.2025. u 20:00
Na jučer održanoj redovitoj koordinaciji sustava turističkih zajednica Brodsko-p...
15.05.2025. u 10:00
U dvorani Elektrotehničke i ekonomske škole u Novoj Gradiški jučer...
10.05.2025. u 17:00
U prostorijama Sveučilišta u Slavonskom Brodu jučer je svečano otvoreno 1...
09.05.2025. u 16:00
U trenutku kada kamioni Agroproteinke svakodnevno skupljaju uginule svinje po sl...
09.05.2025. u 08:00